A telefonos állásinterjúk 5 szabálya

 

Manapság bizony nem ritka, hogy hatékonyság szempontjából az első körös állásinterjúk telefonon zajlanak. Készüljünk fel!

 

A tökéletes önéletrajz és motivációs levél már leadva. Nincs más dolgunk, mint várni, hogy megcsörrenjen a telefon. Azonban túlzás lenne azt állítani, hogy mindezt hátradőlve, a lábunkat lóbálva tehetjük! Könnyen előfordulhat ugyanis, hogy egy 2 perces időpont- és helyszínegyeztetés helyett, egyből egy első körös, telefonos állásinterjúba csöppenünk. Érdemes tehát felkészülten várni azt a bizonyos hívást!

 

1. Legyen minden kéznél!

Készítsük oda szépen a laptopunk mellé azt a bizonyos tökéletes önéletrajzot és motivációs levelet, de ne elégedjünk meg ennyivel! Ha nem nyomtattuk ki, nyissuk meg a gépünkön, és színekkel emeljük ki, vagy egy-egy post-it-re jegyzeteljük ki a legfontosabbakat:

  • Cégnév, legfontosabb cégadatok, illetve, hogy miért is jelentkeztünk oda, miért szimpatikus nekünk az a cég.
  • Pozíció neve, amire jelentkeztünk, illetve a rövid leírása. Emeljük ki, mik azok a pontjai az álláshirdetésnek, amik a leginkább felkeltették az érdeklődésünket, illetve miért érezzük magunkat alkalmasnak az adott pozícióra.
  • Nem kell ugyan megtanulnunk az önéletrajzunkat kívülről, de azért nem árt, ha fejben tartjuk a legfontosabb pontjait, főképp azokat, amelyek azt támasztják alá, hogy minden tapasztalatunk és képzettségünk megvan az állás betöltéséhez.

Rendszerezzük mindezt egy szépen felépített monológban a fejünkben! Kevés dolog lomboz le jobban egy interjúztatót, mint egy olyan jelentkező, aki hirtelen azt sem tudja, melyik cégtől és melyik állás kapcsán keresik.

2. Legyenek megfelelőek a körülmények!

Igyekezzünk úgy alakítani, hogy egy csendes, nyugodt helyen tudjunk beszélni, ahol nincs háttérzaj, és nem is zavarhatnak meg minket telefonálás közben! Természetesen nem tudhatjuk előre, hogy pontosan mikor fut be a hívás, de, ha éppen nem megfelelőek a körülmények, két dolgot is tehetünk:

  • Kérjünk egy közeli, de másik időpontot, amikor újra beszélhetünk!
  • Vegyük fel a telefont és kérjünk 15 perc türelmet, hogy visszahívhassuk őket!

Ha félrevonulunk, ne felejtsük magunkkal vinni a fent említett „puskánkat”!

 

3. Hangposta

Természetesen előfordulhat, hogy éppen nem tudjuk felvenni a telefont, ebben az esetben számoljunk azzal, hogy a hangpostánk adja az első benyomást rólunk! „De hát nincs is beállítva semmi a hangpostámnak, sosem használom!” - kaphatjuk fel a fejünket, jogosan. Nem sokan foglalkozunk manapság az ilyen apróságokkal. Azonban jelen esetben egy megfelelő hangposta beállítás eldöntheti, hogy hagy-e nekünk üzenetet, és kér-e visszahívást a cég, vagy már tárcsázza is a következő jelölt számát. Amit mindenképp kerüljünk el:

  • Zene, a hangposta üzenet helyett. Sajnos a fejvadászt, vagy a HR-es kollégát egyáltalán nem érdekli, hogy éppen mi az aktuális kedvenc slágerünk.
  • Ne legyen „haverkodós” az üzenet:  „Helló, tudod, ki vagyok és, hogy mit kell tenned!” Nem. Nem tudják, hogy kik vagyunk, abban pedig egészen biztosak lehetünk, hogy ezek után még csak a sípszót sem fogják megvárni.

Lényegében semmibe sem kerül egy gyors, profi üzenetet rögzítenünk: „Jó napot kívánok, Nagy Katát hívta. Elnézést, hogy nem tudtam fogadni a hívását, kérem, hagyjon üzenetet, és amint tudom, visszahívom.”

4. Étel

Röviden, tömören, egyértelműen TILOS! Semmi rágó, semmi étel, miközben telefonálunk – és ez nem csupán a hivatalos telefonokra vonatkozik. Egy pohár vizet viszont nyugodtan készítsünk magunk mellé, hiszen ha izgatottak vagyunk, vagy hosszabban beszélünk, könnyebben kiszárad a szánk.

 

5. Név és telefonszám

Egy apró trükk: még mielőtt belekezdenénk a beszélgetésbe, jegyezzük fel pontosan a HR-es kolléga nevét és telefonszámát! Ne várjunk ezzel a beszélgetés végéig, hiszen izgatottságunkban, vagy éppen megkönnyebbülésünkben, hogy túl vagyunk a híváson, esetleg elfelejtjük megkérdezni, így jobb, ha megkérdezzük még az elején, amikor még koncentráltak vagyunk. Emellett nem elhanyagolható az sem, hogy amennyiben nem egyeztettünk le egy személyes találkozót, jó, ha megvan az elérhetőség, amin néhány nap múlva esetleg rá tudunk kérdezni, hogy hogyan tovább. Mindenképpen várjunk azonban legalább 2 napot, és, ha telefonálunk, akkor is emlékeztessük az illetőt, hogy pontosan melyik nap, és melyik állás kapcsán beszéltünk!

 

Forrás: profession.hu